Logga in
Logga in
Lösenord
Kundvagnen är tom
Sök artiklar
Beställning
Visa bara anbudsartiklar
(Klicka bort bocken för att visa hela sortimentet)
Visa bara anbudsartiklar

Klicka bort bocken för att visa hela sortimentet
Produktgrupp
Version:
E-butik Flex (6.9)

FIRST CAMP-NORDIC CAMPING. Utdrag från artikel publicerad i UHPOs kundtidning nr 2019/20.
Text: Malin Svantesdotter Foto: First Camp-Nordic Camping

firstcamp

En hållbar semesterupplevelse

I början av 2010 slogs Nordic Camping och First Camp samman – och över en natt blev campingverksamheten dubbelt så stor. First Camp-Nordic Camping är idag Nordens största campingkoncern och räknat på antal sängar samtidigt Sveriges åttonde största hotellkedja – representerad på 40 platser i landet.

First Camp har varit UHPO-medlemmar i ett antal år och i och med sammanslagningen är nu samarbetet ännu större.
     – Vi bygger ut vår verksamhet till att bli en stor ledande kedja och delvis görs detta så att vi kan få mer resurser till teknik och smidiga digitala lösningar för gästerna, berättar Johan Söör som är koncernchef för First Camp-Nordic Camping.
 I och med utvecklingen som också innebär ökade volymer inom alla områden så har de nu ett ännu större behov av att samordna inköpen, vilket gör att UHPO har blivit en extra viktig partner.
 – Samarbetet med UHPO gör att vi på ett effektivare sätt kan hålla nere inköpskostnader och i den mån vi kan försöker vi nyttja medlemskapets olika fördelar.

SMIDIGARE BOKNING OCH BOENDE
Fördelarna med samgåendet är något som även campinggästerna gynnas av. Nu är det ännu enklare att hitta önskat resmål och det går smidigt att boka allt via samma bokningssajt. Deras stora bredd av destinationer ingår även i ett koncept där besökarna kan samla bonuspoäng.
 – Det som gör oss unika är att vi är den enda större campingkedjan i Sverige. Hittills har camping främst bestått av mindre och
familjeägda campingar, men vi är de första som kan ge alla de för-delar som en kedja kan bidra till.
 Under senare tid märker de även ett ökat intresse hos företagskunder. Det kan exempelvis vara bygg- eller försäkringsbolag som behöver smidiga och enkla boenden för sina medarbetare eller kunder. Koncernens 1500 stugor har varierade storlek och blir ett kostnadseffektivt alternativ.
 – Utöver att våra boenden är prisvärda så är det även smidigt för gästen. Man tar sig enkelt till sin stuga direkt med bilen, man kan laga sin egen mat i köket på kvällen och nästan alla våra destinationer har öppet året runt.

BO INTILL NATURSKÖNA LÄGEN
Något som många söker idag är naturnära upplevelser, vilket man verkligen får på en campingplats.
 – När jag åker runt på våra anläggningar slås jag själv av vilka attraktiva lägen våra campingar är belägna på. Direkt vid havet, på fjällsluttningar och nära fina naturområden. Många campare söker efter lugnet och här finns otroligt natursköna lägen.
Gästerna börjar dessutom bli mer och mer hälsomedvetna. För att möta deras efterfrågan har de bland annat börjat med att anordna yogakurser, något som uppskattas mycket. Det ser helt annorlunda ut idag än för 30-40 år sedan

HÅLLBARHET PÅ FLERA FRONTER
Utöver att UHPO hjälper företaget att hålla nere sina inköpskostnader, förenklar de även administrationen och hanteringen av olika delar.
 – Vi kan exempelvis snabbt och smidigt se vilka leverantörer som finns tillgängliga samt läsa om vilka villkor som gäller. Detta är extra viktigt i och med att vi numer är över 40 destinationer och där var och en har sin destinationschef. Så allt förenklas i och med denna samordning och UHPO bidrar här med mycket.
 Samordningen som förenklar den övergripande processen för inköp innebär också att det är enklare att hålla koll och därmed köpa in rätt saker. Något som blir hållbart i längden och leder till mindre svinn av inköpta varor och råvaror.
 De arbetar kontinuerligt med att verksamheten ska vara en hållbar upplevelse på flera sätt. Alla destinationer är, eller genomgår certifiering för att bli, miljömärkta med Green Key – en ledande internationell miljömärkning för anläggningar i turistbranschen. Andra åtgärder som de har gjort är bland annat att de har minimerat vattenförbrukningen genom att exempelvis installera snålspolande toaletter, kranar och duschar.
 – Vi har också investerat mycket i nya sopsorteringslösningar för camparna, något som de själva känner är viktigt. Vi vill väva in ett hållbarhetstänk i allt vi gör och till exempel har vårt barnklubbskoncept aktiviteter där barnen utbildas i detta.
Rabatterat boende för UHPO-medlemmar

Nu har dessutom ett rabattavtal upprättats där du som UHPO-medlem kan bo på Nordic Camping och First Camps destinationer till ett förmånligare pris.
 – Stugkonceptetet blir därmed ännu mer prisvärt och ett bra alternativ till hotell, och vi ser fram emot att ta emot och att få in bokningar från UHPOs medlemmar!



<< Tillbaka

 

UHPO HAR AVTAL MED
  • KONTAKT
    www.uhpo.se
    info@uhpo.se
    08 - 560 324 50
    Vanadisvägen 24
    113 46 Stockholm