Hotellet som serverar sin egen öl

Med tre olika verksamheter under samma tak – hotell, restaurang och mikrobryggeri – klarade sig företagarna Charlotte och Thomas Larsson genom pandemin. Och trots skenande priser på el och livsmedel planerar de nu inför kommande projekt.

Text & foto: Torun Börtz

– Vi har varit i branschen i 30 år, tillsammans. Och vi är fortfarande gifta, konstaterar Thomas Larsson med ett skratt och ler mot hustrun Charlotte.
En hotellgäst hämtar sin nyckel i receptionen, från restaurangen hörs skratt från ett gäng arbetskamrater som slagit sig ner för en efterlängtad AW. Vi befinner oss på Arkipelag Hotel & Brewery, ett par minuters promenad från havet, mitt i centrala Karlskrona. Ett familjärt hotell där både ägare och anställda rycker in där det behövs. Den något udda adressen, Alamedan 10, skvallrar om stadens marina historia. ”Alameda” är det spanska ordet för allé, som nostalgiska sjöfarare på 1800-talet benämnde den trädkantade esplanaden i hemstaden för. Det var inte långt härifrån som paret Larsson drog igång sin första restaurang 1993.

– Vi var arbetslösa båda två, såg en tom lokal vid Stortorget och tänkte att där kunde vi kanske göra något. Och på den vägen är det.

2004 öppnade de Arkipelag.

– Kommunen hade haft service-boende i fastigheten, men när den verksamheten flyttade fick vi erbjudande om att starta något här, förklarar Thomas. De började med Bed and Breakfast på två plan. Sen tog vi över våning efter våning. När två år gått hade vi vår verksamhet i hela fastigheten, berättar Charlotte.

Bryggeri på hotellet

För fyra år sedan kände paret att de stod vid ett vägskäl. Verksamheten stod stilla. Det var svårt att få gäster till Karlskrona vintertid och på helgerna, säger Thomas.

Svaret blev två stora nysatsningar. Den lilla restaurangdel som tidigare funnits på hotellet byggdes nu ut till en fullskalig restaurang med surdegspizzor på menyn, liksom hembryggd öl. För samtidigt som restaurangen öppnade sommaren 2019 stod också Karlskrona mikrobryggeri klart, i en lokal strax intill hotellobbyn.

Att ge sig in på ett helt nytt område avskräckte inte Thomas.

– Jag hade bryggt lite öl hemma på spisen tidigare. Men det är klart, det fanns ju lite att lära sig för att växla upp, så det blev en del kurser.

Utökad produktion

Charlotte och Thomas Larsson är tacksamma över att de fick igång restaurangen och bryggeriet innan pandemin slog till.

– På så vis hade vi tre ben att stå på istället för bara ett och därför lyckades vi hålla näsan ovanför vattenytan.

Som så många andra restauranger började de med take away. Och de hotellgäster som trots allt kom valde att äta på Arkipelag istället för att ge sig ut på stan. Den minskade beläggningen på hotellet kunde de också uppväga till en del genom att få in tre ölsorter i Systembolagets sortiment. Den den ökade ölproduktionen gjorde att de började växa ur mikrobryggeriet. För ett år sedan tog de därför över ett större bryggeri i utkanten av Karlskrona, Bryggeri Skeppsgossen. Där tillverkas numera den öl som säljs till bland annat Systembolaget, medan ölen som tappas upp på Arkipelag kommer från mikrobryggeriet.

Videoklipp: "Vi har samarbetat med UHPO i 10 år". Hör Thomas berätta om varför de väljer att samarbeta med UHPO för inköp.

UHPO-medlemskap en självklarhet

UHPO-medlemmar är Charlotte och Thomas sedan ungefär tio år, något som de bland annat hade stor nytta av när de skulle ta över Bryggeri Skeppsgossen.

– När vi körde igång det nya företaget förmedlade UHPO kontakten med de leverantörer som vi var intresserade av, säger Thomas.

– Och möblerna till restaurangen köpte vi också via UHPO, påminner Charlotte.

Via UHPO handlar de livsmedel till restaurangen, liksom kontorsmaterial och drivmedel till företagets bilar. Att vara en del av en inköpsorganisation är en självklarhet, anser de.

Ensam är inte alltid stark. Är man fler som förhandlar tillsammans är det lättare att få ett bra pris. Som egenföretagare är det också skönt att ha en trygg och kompetent samarbetspartner:

– Som egenföretagare ska man vara duktig på mycket, då är det skönt att få lite avlastning, säger Thomas, som både brygger ölen och agerar vaktmästare.

Arkipelags inköpscoach Tobias Hultman Root känner igen resonemanget och håller med:

– Just egenföretagare vill ofta lösa allting själva. Och så lägger man kanske en hel dag på att leta efter den billigaste kaffekokaren. Men tiden är inte gratis, så varför lägga
tid på att leta efter det lägsta priset när vi redan har gjort det?

Hoppas på gårdsförsäljning

På Arkipelag Hotel & Brewery har glädjen över att pandemin klingat av dock ersatts av en viss oron för skenande el- och livsmedelspriser.

– Men vi ska ändå försöka att inte höja våra priser alltför mycket, vi får helt enkelt ta en lägre marginal. När människor får sämre ekonomi slutar de att gå ut och äta om det är för dyrt, och sedan har de kanske vant sig av med det när tiderna blir bättre, resonerar de.

För att minska de värsta elpristopparna har de gått med i en lokal el-portfölj och de har också ökat produktionen på bryggeriet, för att kunna bygga upp ett rejält lager ifall elpriset skulle skjuta ännu mer i höjden. Och trots det osäkra läget planerar Thomas och Charlotte för framtiden. Inte minst hoppas de på ett snart ja till gårdsförsäljning.

Då skulle vi kunna sälja vår egen öl i en liten butik vid det stora bryggeriet, menar Charlotte, som redan börjat fundera över vilka ölrelaterade produkter som skulle kunna ingå i sortimentet.

"”Ensam är inte alltid stark. Är man fler som förhandlar tillsammans är det lättare att få ett bra pris. Som egenföretagare ska man vara duktig på mycket, då är det skönt att få lite avlastning.”"

Arkipelag Hotel & Brewery

Öppnade: 2004
Antal hotellrum: 40
Antal sittplatser i restaurangen: 60
På menyn: Surdegspizzor och öl från eget mikrobryggeri
Antal anställda: 7

www.arkipelaghotel.se

Publicerat 24 november 2022