För drygt fyra år sedan fick Tobias Root på UHPO uppdraget att tillsammans med First Camp starta upp ett antal restauranger. Ett arbete som resulterade i ett lyckat framtaget bistrokoncept. Från att ha startat i mindre skala med fem restauranger beslutades det att First Camp under 2020 skulle driva ännu flera restauranger i egen regi – och de utvecklar konceptet ytterligare även under nästkommande år.
Tobias Root har varit en slags sambandsofficer mellan UHPOs grossister och First Camp för att se till att allt fungerar och att de har säkerställt bra avtal med rätt prisbild.
– Jag har stöttat mellan alla grossister, att få kundnummer på plats, se till att de inte handlar utanför anbudet samt skapat favorit- och speciallistor. Arbetet har skett nära tillsammans med Mikael Wåhlund, som är Regionchef Mitt hos First Camp, som är mycket duktig och insatt i restaurangbranschen, säger Tobias.
Konceptbeskrivningen innehåller allt från hur lokalerna ska se ut, vilka möbler som används, hur servicedisken och uteserveringen ska vara, skyltning och arbetskläder. De har även tagit fram enhetliga metodkort hur man tillagar en rätt.
– Mycket handlar om matsäkerhet och listor är framtagna över vad man dagligen gör och inte enbart i köket utan även i serveringen, på toaletterna, personalrummen och hur rutinerna går till vid upp- och nedstängning, förklarar Mikael.
Lösningar nära till hands
Vid utbrottet av covid -19 fick First Camp tänka om och hela situationen skakade om campingbranschen. Regeringens första restriktioner kring att hålla sig i närområdet var lite diffust, vilket gjorde att gästerna valde att stanna hemma. First Camp som hade hunnit rekrytera alla sina säsongsanställda och hade signerat avtal med cirka 700 medarbetare behövde dra i handbromsen, säga upp och varsla.
– När tydligare regler kring resor i närområdet innebar att man fick åka två timmar från hemmet så vågade sig gästerna iväg, och när de i juni gick ut med att man fick resa fritt i Sverige tog det fart. Vi fick bråttom att rekrytera personal igen och vid midsommarveckan öppnade vi våra bistros, menar Mikael.
Anpassningar som har gjorts i och med covid -19 är delvis att korta ner öppettiderna, framförallt på kvällarna. Försäljningen har blivit lidande, men säkerheten har kunnat hållas. De kunde även lösa avståndskraven med hjälp av att utöka sin serveringsyta utomhus.
– Är det någonting som vi i campingbranschen har gott om så är det mark, så vi kunde skapa glesare sittplatser genom att använda vår mark till att utöka ytan. Antalet sittplatser blev därmed oförändrat. I ett tidigt skede beslutade vi även att alla våra menyer skulle anpassas för take away så att gäster som var oroliga inte skulle behöva äta på restaurangen, säger Mikael.