Camp Bistro – Ett lyckat och anpassningsbart restaurangkoncept

För drygt fyra år sedan fick Tobias Root på UHPO uppdraget att tillsammans med First Camp starta upp ett antal restauranger. Ett arbete som resulterade i ett lyckat framtaget bistrokoncept. Från att ha startat i mindre skala med fem restauranger beslutades det att First Camp under 2020 skulle driva ännu flera restauranger i egen regi – och de utvecklar konceptet ytterligare även under nästkommande år.

 

Tobias Root har varit en slags sambandsofficer mellan UHPOs grossister och First Camp för att se till att allt fungerar och att de har säkerställt bra avtal med rätt prisbild.

– Jag har stöttat mellan alla grossister, att få kundnummer på plats, se till att de inte handlar utanför anbudet samt skapat favorit- och speciallistor. Arbetet har skett nära tillsammans med Mikael Wåhlund, som är Regionchef Mitt hos First Camp, som är mycket duktig och insatt i restaurangbranschen, säger Tobias.

Konceptbeskrivningen innehåller allt från hur lokalerna ska se ut, vilka möbler som används, hur servicedisken och uteserveringen ska vara, skyltning och arbetskläder. De har även tagit fram enhetliga metodkort hur man tillagar en rätt.

– Mycket handlar om matsäkerhet och listor är framtagna över vad man dagligen gör och inte enbart i köket utan även i serveringen, på toaletterna, personalrummen och hur rutinerna går till vid upp- och nedstängning, förklarar Mikael.

Lösningar nära till hands

Vid utbrottet av covid -19 fick First Camp tänka om och hela situationen skakade om campingbranschen. Regeringens första restriktioner kring att hålla sig i närområdet var lite diffust, vilket gjorde att gästerna valde att stanna hemma. First Camp som hade hunnit rekrytera alla sina säsongsanställda och hade signerat avtal med cirka 700 medarbetare behövde dra i handbromsen, säga upp och varsla.

– När tydligare regler kring resor i närområdet innebar att man fick åka två timmar från hemmet så vågade sig gästerna iväg, och när de i juni gick ut med att man fick resa fritt i Sverige tog det fart. Vi fick bråttom att rekrytera personal igen och vid midsommarveckan öppnade vi våra bistros, menar Mikael.

Anpassningar som har gjorts i och med covid -19 är delvis att korta ner öppettiderna, framförallt på kvällarna. Försäljningen har blivit lidande, men säkerheten har kunnat hållas. De kunde även lösa avståndskraven med hjälp av att utöka sin serveringsyta utomhus.

– Är det någonting som vi i campingbranschen har gott om så är det mark, så vi kunde skapa glesare sittplatser genom att använda vår mark till att utöka ytan. Antalet sittplatser blev därmed oförändrat. I ett tidigt skede beslutade vi även att alla våra menyer skulle anpassas för take away så att gäster som var oroliga inte skulle behöva äta på restaurangen, säger Mikael.

Mikael Wåhlund

Regionchef Mitt hos First Camp

"Tobias har varit med och har ställt upp fantastiskt bra. Han har hjälpt oss med att arbeta fram förslag på råvaror att använda i maträtterna och att utforma utbildningen, där han även närvarande digitalt för att presentera UHPO för våra medarbetare."

Fortsatt konceptutveckling

Nytt för i år är även en tvådagars-utbildning för destinationschefer och köksansvariga. I år blev de dock tvungna att köra den via Teams i stället för att träffas och de provlagade menyn digitalt.

– Det kanske inte var det smidigaste sättet, men vi fick till det väldigt bra i alla fall. Tobias har varit med och har ställt upp fantastiskt bra. Han har hjälpt oss med att arbeta fram förslag på råvaror att använda i maträtterna och att utforma utbildningen, där han även närvarande digitalt för att presentera UHPO för våra medarbetare. Utöver detta har han stöttat med utbildningar på plats när våra säsongsanställda börjar, berättar Mikael.

För att summera sommaren så lyckades de att besegrats situationen och destinationscheferna och sommarens medarbetare har uppskattat det enkla och tydliga konceptet.

– Vi startade upp verksamheten senare på säsongen och har dragit ner öppettider såväl på dagen som kvällen, men trots detta har vi drivit våra restauranger med lönsamhet denna sommar också. Vi har dessutom gått från sju till 17 restauranger och under nästa år utökar vi ännu mer, när vi bland annat tar konceptet till Danmark.

Artikeln publicerad i UHPOs kundtidning nr 2020/21.
Text: Malin Svantesdotter Foto: First Camp

Bistrokonceptet CAMP BISTRO är inte en restaurang som serverar grillad entrecote eller kötträtter. Det är en meny som alla kan tillaga om man har ett stort matlagningsintresse och är stresstålig. För att kunna lära upp personal snabbt och även där säsongspersonal ofta byts ut årligen så har detta varit en väg att förenkla att kunna erbjuda bra mat och samtidigt täcka upp med personal där det krävs.
För att allt ska smaka likadant på alla ställen används exakt samma råvaror. ”Vi har väldigt bra inköpslistor där vi enbart ser det vi kan välja ifrån. På grund av covid -19 hade vi även lite leveransproblem när alltid drog igång i juni och då upprättades en tydlig reservlista för att kunna få ett snarlikt resultat”. Konceptet tydliggör vilka råvaror ska användas, i vilken mängd, hur den tillagas och presenteras sedan slutligen på tallriken. Alla ska göra likadant och detta förtydligas med bilder steg för steg.

Publicerat 27 oktober 2020