Med tre olika verksamheter under samma tak – hotell, restaurang och mikrobryggeri – klarade sig företagarna Charlotte och Thomas Larsson genom pandemin. Och trots skenande priser på el och livsmedel planerar de nu inför kommande projekt.
Text & foto: Torun Börtz
– Vi har varit i branschen i 30 år, tillsammans. Och vi är fortfarande gifta, konstaterar Thomas Larsson med ett skratt och ler mot hustrun Charlotte.
En hotellgäst hämtar sin nyckel i receptionen, från restaurangen hörs skratt från ett gäng arbetskamrater som slagit sig ner för en efterlängtad AW. Vi befinner oss på Arkipelag Hotel & Brewery, ett par minuters promenad från havet, mitt i centrala Karlskrona. Ett familjärt hotell där både ägare och anställda rycker in där det behövs. Den något udda adressen, Alamedan 10, skvallrar om stadens marina historia. ”Alameda” är det spanska ordet för allé, som nostalgiska sjöfarare på 1800-talet benämnde den trädkantade esplanaden i hemstaden för. Det var inte långt härifrån som paret Larsson drog igång sin första restaurang 1993.
– Vi var arbetslösa båda två, såg en tom lokal vid Stortorget och tänkte att där kunde vi kanske göra något. Och på den vägen är det.
2004 öppnade de Arkipelag.
– Kommunen hade haft service-boende i fastigheten, men när den verksamheten flyttade fick vi erbjudande om att starta något här, förklarar Thomas. De började med Bed and Breakfast på två plan. Sen tog vi över våning efter våning. När två år gått hade vi vår verksamhet i hela fastigheten, berättar Charlotte.
Bryggeri på hotellet
För fyra år sedan kände paret att de stod vid ett vägskäl. Verksamheten stod stilla. Det var svårt att få gäster till Karlskrona vintertid och på helgerna, säger Thomas.
Svaret blev två stora nysatsningar. Den lilla restaurangdel som tidigare funnits på hotellet byggdes nu ut till en fullskalig restaurang med surdegspizzor på menyn, liksom hembryggd öl. För samtidigt som restaurangen öppnade sommaren 2019 stod också Karlskrona mikrobryggeri klart, i en lokal strax intill hotellobbyn.
Att ge sig in på ett helt nytt område avskräckte inte Thomas.
– Jag hade bryggt lite öl hemma på spisen tidigare. Men det är klart, det fanns ju lite att lära sig för att växla upp, så det blev en del kurser.
Utökad produktion
Charlotte och Thomas Larsson är tacksamma över att de fick igång restaurangen och bryggeriet innan pandemin slog till.
– På så vis hade vi tre ben att stå på istället för bara ett och därför lyckades vi hålla näsan ovanför vattenytan.
Som så många andra restauranger började de med take away. Och de hotellgäster som trots allt kom valde att äta på Arkipelag istället för att ge sig ut på stan. Den minskade beläggningen på hotellet kunde de också uppväga till en del genom att få in tre ölsorter i Systembolagets sortiment. Den den ökade ölproduktionen gjorde att de började växa ur mikrobryggeriet. För ett år sedan tog de därför över ett större bryggeri i utkanten av Karlskrona, Bryggeri Skeppsgossen. Där tillverkas numera den öl som säljs till bland annat Systembolaget, medan ölen som tappas upp på Arkipelag kommer från mikrobryggeriet.